رزین اکریلیک ترموپلاستیک و ترموست

رزین چیست؟

معنی کلمه رزین در واقع صمغ می باشد و علت اسن گذاری بعضی از پلیمرها باعنوان رزین، به  این علت است که این پلیمرها مایعات غلیظ و ویسکوزی مانند شیره درختان می باشند.
شیره و صمغ درختان حالت مایع دارد که از تنه درختان بیرون می آید و پس از مدتی در مجاورت هوای بیرون سخت می‌شود. صمغ در درختان مختلف رنگ‌های متفاوت از شفاف تا زرد روشن تا قهوه‌ای تیره دارد.همچنین این صمغ طبیعی بوی تندی دارد و از فایده ان برای درختان دور کردن حشرات مزاحم از تنه درخت است. اما انسان از دیرباز از شیره درختان برای فعالیت های مختلفی مانند کاربردهای زینتی و یا جهت آب بندی کردن قایق‌ها استفاده می‌کرده است.

رزین چیست؟

انواع رزین

انواع رزین

رزین های طبیعی:

در طبیعت یافت می‌شوند. این نوع رزین ها اغلب از تنه درختان به دست می‌آید. با ایجاد کردن سوراخ بر روی تنه درختان مایعی با غلظت بالا از آن خارج می‌شود که همان رزین طبیعی نامگذاری می شود.

رزین مصنوعی:

رزین اکریلیک چیست؟

انسان با مطالعه علمی طبیعت از دیرباز توانسته است رزین‌های مصنوعی و ساخته خود را مورد استفاده قرار دهد. این رزین‌ها عموما از ترکیب کردن چند ماده شیمیایی متفاوت به دست می آید. از جمله موادی که در فرمول شیمیایی رزین‌ها استفاده می‌شود، می‌توان از انواع روغن‌ها و اسیدهای چرب طبیعی مانند:

  • اسید فوماریک
  • گلیسیرین
  • اسیدهای تک عاملی
  • دوعاملی و چند عاملی مصنوعی مانند: اسید ترفتالیک، اسید فتالیک، اسید اکریلیک، اسید مالئیک
  • الکل های یک یا چند عاملی مانند: مونواتیلن گلایکول، دی اتیلن گلایکول و بسیاری از مواد شیمیایی چند عاملی با قابلیت واکنش شیمیایی مانند وینیل استات و … نام برد.
بیشتر بخوانید :  رنگ عرشه شناور

رزین اکریلیک چیست؟

تفاوت رزین اکریلیک ترموپلاستیک و ترموست

رزین های اکریلیک حاصل پلیمریزاسیون اسیدهای اکریلیک و متاکریلیک به همراه استرهای آن ها می باشد و بر اساس ماهیت پلیمری به دو گروه عمده ترموپلاستیک(گرمانرم) و ترموست(گرماسخت) طبقه بندی می گردند.

جدول مقایسه رزین اکریلیک ترموپلاستیک و ترموست

جدول-مقایسه-رزین-اکریلیک-ترموپلاستیک-و-رزین-ترموست.

طبق جدول مقایسه بالا برخی موارد تفاوت و شباها رزین های اکریلیک ترموپلاستیک و ترموست بررسی شده است.

رزین اکریلیک ترموپلاستیک

ترموپلاستیک ( Thermoplastic) یا گرمانرم به پلیمرهایی گفته می‌شود که با افزایش دما بدون تغییر شیمیایی ذوب می‌شوند. این پلیمرها را می‌توان به دفعات ذوب و دوباره جامد نمود.

چنین پلیمرهایی در حالت مذاب مانند مایعات جاری می‌شوند و از این لحاظ با پلیمرهای دارای اتصالات عرضی متمایزند.

گرمانرم‌ها در دمای بیش از دمای انتقال شیشه‌ای خود، منعطف هستند. اغلب گرمانرم‌ها در دمای کمتر از نقطه ذوب خود حاوی مناطق بلورینی هستند که بین نواحی آمورف قرار دارند. نواحی آمورف، ویژگی کشسانی و نواحی بلورین، استحکام و صلبیت را به ماده می‌بخشند. در دمای بیش از نقطه ذوب، نواحی بلورین از بین رفته و گرانروی به شدت کاهش می‌یابد.

انواع ترموپلاستیک ها

انواع رزین ترموپلاستیک

از گروه رزین اکریلیک ترموپلاستیک می‌توان به پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی آمیدها و پلی(اتیلن ترفتالات) اشاره کرد. سرعت و میزان بلورینگی به انعطاف پذیری زنجیر بسپار بستگی دارد.

رزین اکریلیک ترموست

ترموست ( Themoset) یا گرماسخت به پلیمرهایی گفته می‌شود که در اثر اعمال حرارت در آنها پیوندهای عرضی با واکنش‌های شیمیایی ایجاد می‌شود و در نتیجه وزن مولکولی متوسط آنها بالا رفته و به حالت یکپارچه صلب درمی‌آیند.

انواع ترموست ها

از انواع ترموست ها می توان به سیلیکونها ، پلی استرها و فنولیکها  اشاره نمود که هر یک ویژگی ها کاربردهای خاص خودشان را دارند و خریداران باید با اطلاعات کافی نسبت به خرید رزین اکریلیک  اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید :  با قلم نقاشی پنگوئن به راحتي رنگ آميزي كنيد

معرفی رزین ترموپلاستیک اکریلیک استایرن

معرفی رزین ترموپلاستیک اکریلیک استایرن

یکی از رزین های پر کاربرد در صنعت ساختمان رزین ترموپلاستیک اکریلیک استایرن می باشد که فیلم حاصل از این رزین، کاملا شفاف با براقیت عالی و چسبندگی خوب به سطوح مختلف، مقاوم در برابر زردگرایی، جرم پذیری و رطوبت زیاد می باشد.

  • سایش بالا
  • رطوبت زیاد
  • حفظ میزان براقیت رنگ
  • مقاومت در برابر شرایط جوی
  • قابلیت ترکنندگی بسیار خوب رنگدانه ها
موارد مورد استفاده

موارد مورد استفاده در تولید رنگ های ویزه استخری ، رنگ نمای خارجی ساختمان و  در تولید رنگ های ترافیکی سرد

در چه شرایطی این رزین را باید نگهداری کنیم؟

در ظرف های بسته بندی اولیه، محیط های سرپوشیده خنک و دمای 26-5درجه سانتی گراد نگهداری کنید.
تحت شرایط نگهداری مذکور، رزین به مدت 8 تا 9 ماه پس از زمان تولید می توان نگهداری نمود.

قیمت انواع رزین

رزین اکریلیک با توجه به کاربردهای آن در صنایع مختلف معمولا پایه حلال آن قیمت بیشتری نسبت به رزین اکریلیک پایه آب دارد .پیشنهاد می کنیم جهت دریافت قیمت رزین ها و همچنین قیمت رنگ اپوکسی و قیمت رنگ پلی اورتان با کارشناسان رنگ صنعتی ترنج تماس حاصل بفرمایید.